الأربعاء، 28 ديسمبر 2011

الاكتئــــاب صديقي ..

انا اللي مقدرش اعيش من غير زهق .. وانا اللي بحس ان ضوء الشمس بيهرب من شباك أوضتي في الشتا وانا محتاجاه .. ومبيفارقنيش في الصيف وكأنه معاند عرقي ,وانا اللي اقتنعت كفراً ان الأقدار بتتوزع على الناس بالتساوي وتخاصمني انا .. ثم استغفرت .. و آمنت تاني ,وبالوراثة زي كل مصري صميم لو ضحكت شوية زيادة من قلبي اقول خير اللهم اجعله خير , اقفل باب أوضتي عليا واستنى الدمعتين ,واركز قوووووي في اي حاجة توقف نزيف الفرحة ده.. ذكرى أليمة,خوف من مستقبل,لوم للنفس ,معرفش ليه ده كله بيحصل توماتيكي توماتيكي وبتلقائية شديدة ألاقي نفسي رجعت فعلا وبسرعه للجو النفسي المعتاد والرتم الطبيعي للقلب الموجوع,يمكن لأن السمك ميقدرش يعيش برا المية ,وبحكم التعود قلبي بقى مصاحب الاكتئاب ...
وحبيت بجد الانزواء في مكان غير مرئي للجميع ,سطوح بيتنا,وليالي على مكتبي الحنون مع اجندة قديمة وقلم بيجري فوق الورق مش ملاحق على فيض الكلام ,والكلام جوة راسي بيعمل زحام,واقول هكتب واكتب يمكن يخفف م الصداع ,وأسفاً كل ما اكتب تتكاثر وتتفرع وتنبت من كل سطر حكايات,ويدق قلبي بصوت جليل,خايف كلمة تضيع وسط الزحام,وتغرق تحت موجة نسيان ..
كل كلمة بنت قلبي,نبتت من احساس كان مهم ليا يوماً ما,هي ثمرة مرحلة ,درس أو جرح أو نيشان ,لازم يعيش ,وارجعله يوم احضنه وافتكر بيه يوم من حياتي,هو سلمة في عقلي لو انهارت يختل ترتيب الأشياء .. ويصيبني التلعثم ..

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق