الأحد، 25 ديسمبر 2011

كلام متبعتر ..

وشربنا كلنا من نفس النبع .. شربنا قد ما نقدر واكتر .. احتياطي .. يمكن نعطش بعد خطوتين , واتفرقنا .. واكتشفت اني يمكن اكون اقلهم احتياجاً .. او استحقاقاً .. أصلها تفرق ..مش محتاجة ولا مستحقش .. لكنه نفس الندم والعتاب الداخلي عند الرجوع من الحياة الى الخندق ,, نفس التوبيخ  وجلد الذات لما بحاول اسرق الكون ده كله واقفل عيوني عليه .. الكون ده مش ملكي .. انا قطة مذعورة شايفة الحقيقة من زاوية واحدة .. والقلب النونو ده حارس ضعيف مكلبش وحش مجرم .. تعب القلب خلاص من كبت الاحلام وترويضها .. لا الأحلام بتكون وياريتها بتموت ..
ولا الأيام اللي بتنزف ببلاش دي عمرها بتهون .. انا عارفه انه ياقوت وكل يوم جزء منه بيضيع .. واشيل من وشي مكياج الدور ,,,
ثم اخلع حذاء الوهم .
الأرض باردة جدا .. وانا بين الاحتمالات والتوقعات وجنون البشاير يصيبني الجنون .
واخر النهار بعد ما الكلام يخلص وتتوه النوايا في زحمة اليوم .. وتتوه الوعود ,تنمحي الخطط ,تترعش الخطاوي , والحبر يدوب من فوق الورق ويبقى في الكتاب القدير كله يادوب علامة استفهام .. وسهم بيشاور متفهمش لورا ولا لقدام .. او يمكن للسما .. حيث خاتمة التأمل وأسوار الحياة.
وساعات كتير بصارح نفسي بالأشياء .. واوجع نفسي بالمرايات,اعري عيوبي واحط اسمي أول اسم في القوائم السوداء .. ساعات الألم بيفوقني وبيئلمني جداً .. لكن برتاح.
واصعب اللحظات لما احس اني مش فاهماني .. واسب شخصي .و ألعن الأسباب.. واكره البدايات اللي جابتني أنا هنا .. يمكن لو كان هنا حد تاني غيري .. او كنت انا هناك مش هنا .. كانت تنتهي المأساة .. لأن المكان حقيقي مش لايق على الظروف.
وجوة مني مش شبه ملامحي .. ولا وصف يكفي يفسر تشابكي.
وبكتب كل يوم ..يمكن في يوم تخرج بين السطور الكلمة اللي خانقاني .. وتنقشع الغيوم زي السحر بسرعه .. وتنط الشمس من الشبابيك .. واتنهد التنهيدة اللي بتكنس من جوة النفس غبار اليأس .. واضحك .. مش بس من شفايفي .. من كل اعضائي ..
وارقص غصب عني على صوت منير ..
يا أيها السحر الذي تغيب .. المس شباكي بسرعة .. ولوِن الوجود .



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق